President Garcia

 

…Een minnekozend paartje, Pamela Word en Jimmy Williams, kregen de schrik van hun leven.
Zij waren de enige getuigen van een stranding in de Saints Bay.

 

 

Met een vaartje van 12 knopen voer de ‘President Garcia’ de baai in en liep op de rotsen van Guernsey.

 

 

 

De eigenaren van vissersbootjes in die baai hadden geluk, geen van die scheepjes werd geraakt.

Einde verhaal voor de ‘President Garcia’.

 

Het bestaan van de ‘President Garcia’ was nogal merkwaardig.

Ze werd te water gelaten op 27-08-1943 bij de werf Seattle-Tacoma Shipbuilding Corperation, Tacoma.
De romp was gebouwd als een C-3 vrachtschip, daarna omgebouwd tot een escorte-vliegdekschip, de ‘USS Vermillion’!

‘HMS Smiter’.

 

Op 20 januari 1944 werd zij opgeleverd en volgens bepaalde regels op dezelfde dag als ‘HMS Smiter’ overgenomen door de Engelsen.
Ze was een z.g.n. ‘Baby-Flattopper’.

‘HMS Smiter’ met sleepboot.

 

Op 20-03-1946 werd ze weer terug gegeven aan de Amerikaanse marine om omgebouwd te worden tot koopvaardijschip.
In 1947 verkocht naar Argentinië om als ’Artillero’ voor de Dodero Lines (Compania Argentina de Navigacion Dodero, S.A.) te gaan varen.

‘Artillero’. Dat rookte nogal.

 

In 1965 kwam ze voor de Philippine President Lines onder Filipijnse vlag als ‘President Garcia’ om op 13 juli 1967 op Guernsey vast te lopen.

‘President Garcia’ op 16 februari 1967.

 

Type C3-schip

Van dit type schip zijn er tussen 1939 – 1947 zo’n 162 stuks gebouwd.
Ze waren 150 lang en 21 m breed, voorzien van een stoomturbine die haar een snelheid van 17 knopen gaf.
De levering van scheepsturbines was in het begin beperkt.

Schema C3-schip.

 

Ze werden volgens strikte eisen van de US marine veelal voor Amerikaanse reders gebouwd.
Die, in geval van nood, ze moesten afstaan aan de US marine.
De romp en voortstuwing lagen vast, de opbouw kon verschillen.

Type C3-schip, de USS ‘DuPage’.

 

Het ontwerp werd voor allerlei doeleinden gebruikt: als vliegdekschip, hospitaal schip, troepenschip, passagiersschip, vrachtschip en waar nog meer behoefte aan was.
De bedoeling was ook dat ze voor lange tijd in de vaart bleven.

De ‘Raki’ van de SMN.

 

Toch rijst de vraag waarom er niet meer van dat type schip gemaakt zijn, terwijl er van de langzamere en kleinere ‘Liberty’ duizenden van stapel liepen.
Wellicht omdat het ontwerp simpel en goedkoop was om te produceren.
Met de komst van de ‘Victory’ werd grote en snelheid toch weer bepalend.

De ‘Drente’ van de NedLoydLijnen.

 

Na de oorlog werden de meeste C3-schepen weer in de originele staat teruggebracht en verkocht.
Zoals de”Raki’ en de ‘Drente’ die onder Nederlandse vlag kwamen.

 

Geluid

Tijdens het lostrekken van de ‘President Garcia’ lagen de ‘Utrecht’ en de ‘Willem Barendsz’ soms dicht naast elkaar.

‘Utrecht’ en ‘Willem Barentsz’ dicht bij elkaar.

 

Zelf zat ik op de ‘Willem Barendsz’ en na de 08.00 – 12.00 wacht en de warme hap stond ik even aan dek uit te waaien.
Hoewel de motoren volle kracht brulden, was het aan dek vrij rustig en kon je zelfs over en weer met elkaar praten.
Zelfs instructies uitwisselen.

Krantenknipsel.

 

Na de nodige tijd in de vetput op de ‘Utrecht’ doorgebracht te hebben, weet je wel het één en ander van dat schip en komen bepaalde geluiden je bekend voor.
Toen ik een verontrustend gepiep op de ‘Utrecht’ hoorde, kon ik dat gelijk overroepen en aanwijzingen hierover geven.

Beide in afwachting.

 

Het was een machtig gevoel om beide slepers zo te horen werken om de ‘President Garcia’ los te trekken uit haar benarde positie.

Natuurlijk ook de spanning of het gaat lukken.

 

Geef een reactie