‘Elwood Mead’

 

…Eén boek bij ‘Bureau Wijsmuller’ was belangrijk voor de meeste zeevarenden van de maatschappij: het ‘baby-boek’.

Je naam werd daarin vermeld met de datum wanneer je vrouw ongeveer zou kunnen bevallen.
Daar hielden ze dan ook rekening mee.
Zo werd ons eerste kind rond de Kerst van 1973 verwacht.
In die tijd was iedereen met man en macht bezig bij de berging van de ‘Elwood Mead’.

De ‘Elwood Mead’ in benarde positie.

 

Positie.

 

 

De ‘Elwood Mead’ was vastgelopen op de rotsen van Guernsey, één van Kanaaleilanden.

 

 

 

‘PROSPERITY’

 

Op de voorgrond een ander onfortuinlijk schip, de ‘Prosperity’, voorheen de ‘Stentor’ van de KNSM.

Ze had een bewogen geschiedenis: besteld in 1940 en geconfisqueerd door de Duitse marine die haar onder de naam ‘Falkenhorst’ in de vaart wilde brengen, ze bleef de ‘Stentor’.
In 1945 gezonken als ‘Gijon’ in Bremen door een bomdardement en in hetzelfde jaar gelicht.

In 1946 teruggegeven aan de KNSM en naar de bouwwerf gesleept
Van 1947 tot 1969 voer ze als ‘Stentor’ voor die rederij om daarna verkocht te worden naar Cyprus waar ze onder de naam ‘Marianna’ tot 1971 voer.
In 1971 veranderde haar naam in ‘Prosperity’ en voer eveneens onder de Cypriotische vlag om in 1974 te vergaan.

De ‘Stentor’ van de KNSM.
Hier geconfisceerd door de Duitse Marine in oorlogstijd als ‘Gijon’.
Als ‘Gijon’ in Bremen gezonken.
Nogmaals de ‘Stentor’.
De ‘Prosperity’.
Liggend in Gravesend.

 

 

Op 16 januari 1974 liep de ‘Prosperity’ op de La Conchee rotsen bij Perelle, Guernsey.
Het schip was geladen met hout.
Ze overleefde de rotsen niet en alle 18 opvarenden kwamen daarbij om.

 

 

 

De tragedie geschilderd door Margaret Broad in 1974.

 

‘ELWOOD MEAD’

 

 
De ‘Elwood Mead’ was na haar nieuwbouw in Japan naar Australië gevaren om ijzererts te laden.

Langszij de laadkade op 22 november 1973 te Port Dampier.

 

Haar eerste reis naar Rotterdam was onfortuinlijk, ze eindigde op de rotsen van één van de Kanaal eilanden.

Tijdens de berging werden de elementen van het weer steeds slechter.
Geloof in eigen kunnen brachten de bergers er toe door te blijven gaan om het schip te redden van gulzige rotsen en gretige golven.
De berging vergde veel van mensen en materiaal.

Elwood_Mead-a_zps6a753ef2
Water aan dek.
Elwood_Mead-c
Op weg naar Rotterdam.
In het duister achter de ‘Gelderland’ aan.

 

In die tijd verbleef ik in de havendienst en werd niet naar die berging gestuurd.
Daarentegen voer ik wel met de ‘Utrecht’ van IJmuiden naar Amsterdam om daar een week lang aanwezig te blijven om te helpen reparaties uit te voeren.
Na haar terug afgeleverd te hebben in IJmuiden, vertrok de ‘Utrecht’ weer naar de ‘Elwood Mead’.
Zo heb ik ook een kleine, maar bescheiden bijdrage geleverd aan die berging.

 

 

Mijn zoon kwam 25 december ter wereld, een kerstkind!

 

 

 

‘Cycloop’ tegen de ‘Elwood Mead’.
Wijsmuller naast de ‘Elwood Mead’.
Lag wel diep! Terwijl de ‘Challenger I’ van Heerema naast haar ligt.
‘Challenger I’ van Heerema, de ex-P.G. Tulin.
Ertstanker P.G. Tulin.
De ‘Cycloop’ langszij de ‘Elwood Mead’.
Op de rede van Rotterdam werd de lading gelost.
De lichters werden aangesleept.
De ‘Elwood Mead’ in de Europoort.
In de Europoort.

 

Wat gebeurde er met de ‘Elwood Mead’: ze werd in 1973 door de Mitshubishi werf in Japan opgeleverd en was 261 mtr. lang en 67.614 ton groot.
Voer naar Dampier (Australië) om 122.000 ton ijzererts voor Rotterdam te laden.
Met Kerst 1973 liep ze op de rotsen bij Guernsey.

Op 24-02-1974 kreeg Wijsmuller haar vlot en brachten haar alsnog naar Rotterdam waar ze 28-02-1974 aankwam.

elwood
De ‘Elwood Mead’ wordt in de Europoort gelost.

 

De kranten stonden bol van het nieuws.
Verslag van de gebeurtenis.
Nieuws.

 

Er moest nog heel wat lading gelost worden voordat de ‘Elwood Mead’ de Europoort binnengebracht mocht worden.
Eenmaal leeg werd ze verder naar de Wilton Fijenoord werf versleept.

mead
De ‘Elwood Mead’ afgemeerd in Rotterdam.

 

Op die werf werd ze provisorisch gerepareerd, herstel zou in Scaramanga (Gr) gedaan worden.
De bodem ziet er wel gehavend uit.

Krantenknipsel.

 

Ze ging dok 8 in als ‘Elwood Mead’ en als ‘Good Leader’ daar weer uit.
Wel voor nieuwe eigenaren, N. Frangos & N.G. Moundreas in Griekenland.

Wisselen van naam.
Als ‘Good Leader’ onderweg naar Scaramanga.
Hier als ‘Good Leader’ in de vaart.

 

In 1984 werd ze overgenomen door Good Faith Co S.A. in Piraeus en veranderde haar naam in ‘President I’.
Om in 1987 nogmaals van naam te veranderen, nu in ‘Unity I’.
Ze werd februari 2002 ergens in China gesloopt.

Hier als ‘Unity I’.

 

Op de onderstaande link worden de ‘Utrecht’, de ‘Jacob van Heemskerck’ en de ‘Gelderland’ getoond tijdens het vastmaken aan de ‘Elwood Mead’.

 

Nostalgische beelden.

Geef een reactie