Vergelijking

 

…Wekelijks krijg ik op zondag en woensdag een bulletin van de website www.towingline.com binnen met interessant nieuws over sleepboten, bagger- en bevoorradingsschepen.
Daarin werd deze foto geplaatst.

Naga-3-446x595
Van alle tijden.

 

Bij het zien van deze foto denk ik gelijk terug aan de tijd dat we ook van deze booreilanden versleepten.
De tijd tussen deze foto en de tijd dat ik dat meemaakte zit ondertussen op een halve eeuw.

Er is door al die jaren veel veranderd.
Hollands glorie is verdwenen, we werden te duur.
Liepen ook achter de feiten aan.
Wijsmuller legde zich toe op zware lading schepen en was daar succesvol mee.

 

Groter

 

 
Zeeslepers werden groter, sterker en veelzijdiger.

‘Fairmount Expedition’.
Er zijn er zelfs drie van!

 

De Fairmount schepen zijn zo’n voorbeeld van de huidige generatie zeeslepers.
Opvallend is dat ze onder Nederlandse vlag varen en Koninklijke Boskalis NV de huidige rederij is.
Zij is ook eigenaar van Dockwise, het vroegere Wijsmuller Transport.

De ‘Utrecht’ met sleep. Je kijkt tegen de radarmast aan.
De ‘Utrecht’ in het Kielerkanaal.

 

Vergelijking

 

Mag je wel vergelijken?

 

Daar zit een behoorlijk verschil tussen.
Ze overtreffen in alles de ‘Utrecht’.
In de tijd dat ik op haar voer, vond ik het een groot schip.

Zelfs de motoren zijn veranderd.
Waren de kleppen, kleptuimelaars en klepstoters nog zichtbaar op de Werkspoor motoren van de ‘Utrecht’.

Werkspoor TMAB 338.

 

Op die van de ‘Fairmount Expedition’ zijn de Wärtsilä’s slechts opgevoerde koekdozen waarvan je alleen het vliegwiel ziet bewegen.

Wartsila 6L32.

 

Nog even een grafische vergelijking in grote.
Beide stralen kracht uit.

De verschillen.

 

Bij de foto stond dat de ‘Fairmount Expedition’ het booreiland maar op twee motoren versleepte.
In mijn tijd waren daar twee zeeslepers voor nodig!

In een halve eeuw zijn de veranderingen groot en de mogelijkheden ongekend.
De vooruitgang in de sleepvaart gaat onverdroten door.
Langzaam verdient Nederland de term ‘Hollands Glorie’ weer terug met lange afstand sleepopdrachten.
De slepers kregen andere vormen en zijn voor meerdere werkzaamheden geschikt.
Al is het wel wennen aan de vorm van de boeg.

‘Alp Defender’.

 

Trouwens een beetje havensleper tegenwoordig heeft al meer trekkracht dan de ‘Utrecht’ toentertijd.
Het uiterlijk van deze schepen is veranderd tot schepen waar je moeilijk de voor- of achterkant aan kan zien.
Ze draaien als een tol rond hun as.

Huidige havensleper.

 

Grootste

 

 
Er is nu al een sleper die 477 ton trekkracht heeft!
De ‘Island Victory’, die voor meerdere doeleinden te gebruiken is, heeft bijna 15 maal meer trekkracht dan de ‘Utrecht’ in haar dagen en een motorvermogen die 11,5 maal groter is.
Ze overtreft alles, kijk maar eens naar de mannetjes op het helikopterdek.

‘Island Victory’.

 

Die zetten met dat kraantje moeiteloos de ‘Utrecht’ op het achterdek neer!

Geef een reactie