Kapitein A. Christiaans

 

…Een kapitein die goed kon varen, maar ook de nodige bravoure had.

Met deze ‘ouwe’ heb ik een paar keer op de ‘Utrecht’ gevaren.
Vaak kon je zien dat hij aan boord was.

Kapitein A. Christiaans aan boord?

 

Hij liet meestal de werkspier aan de achtermast op 45 graden stellen.
Dat vond hij mooier staan en het gaf, volgens hem, een krachtiger uitstraling.
Ook manoeuvreerde hij graag vanaf het schavot mits de weersomstandigheden dat natuurlijk toelieten.

christiaans

 

Op een keer voeren we in Het Kanaal tegen het zeetje op.
Er stond een heuse storm.
Ik was bezig mijn memoriaal bij te werken.
Een grote klap en ik rende mijn hut uit en keek naar de trap.
Daarover stroomde, als een waterval, het zeewater naar beneden.
Op de brug trof ik ontredderde mensen aan.
Een ruit was door een golf er uitgeslagen.
Al dat binnendringende water spoelde nu naar beneden.

 

 

Schade

 

Na de klap de schade opnemen.
De radar rookte nog en het glas zat overal.
Ook de signaalbedrading aan de voormast was losgerukt en vonkte.
Gauw werd er gekeerd en een provisorische reparatie aangebracht.
Eenmaal weer in Mountsbay terug werd er besloten om blindplaten voor de ramen te monteren.

De blindplaten en A. Christiaans op de brugvleugel.

 

Sinds die tijd is de ‘Utrecht’ voorzien geweest van deze blindplaten met gleuven, het leek wel een tank.

 

 

 

Dat was de ‘Utrecht’ ook wel een beetje, robuust.
Onverwoestbaar, maar met ontzag voor de kracht van de zee.

Overnemen van een sleep.

 

‘Peking’

 

In juli 1975 ondernam de ‘Utrecht’ onder leiding van kapitein Christiaans een reis van Engeland naar New York.
Als sleep had ze de viermastbark ‘Peking’.

De ‘Peking’ aan de tros.
De ‘Utrecht’ met haar sleep bij de Verrazano brug.
De ‘Utrecht’ met haar werkspier op 45 graden.
Kapitein A. Christiaans met scheepsbel van de ‘Peking’.

 

De viermastbark ‘Peking’ uit 1911 voer toentertijd voor de beroemde ‘Flying P’-rederij van Laeisz.
Als herstel-betaling in 1920-1923 naar Italië.
Weer terug naar Laeisz.
Werd in 1933 verkocht naar Engeland en gebruikt als opleidingsschip.
In 1975 verkocht naar New York waar ze als museumschip fungeerde.
Ze werd in 2017 weer terug naar haar thuishaven Hamburg gebracht waar ze in oude glorie zal worden herstelt en wederom als museumschip te dienen.

De ‘Peking’ in vol ornaat.
Tuigageplan ‘Peking’.
Mooi schilderij van de ‘Peking’.
Als ‘Arethusa II’.

 

Vroeger gingen de ontwikkelingen nog niet zo snel als tegenwoordig.

Overgang van zeil naar stoom.

 

Zo lagen in die tijd zeil en stoom broederlijk naast elkaar.

 

Comments

  1. Rob Christiaans says

    Leuke foto van mijn vader, altijd mooie verhalen…

  2. Sam Hoekstra says

    Christiaans “Devil of the Ocean”

  3. Peter Jansen says

    De jeneverkoning van de Utrecht

  4. Peter Jansen says

    En goede kapitein

Geef een reactie