Bron

 

…Het internet is ons collectief geheugen geworden, een bron van informatie en een vergaarbak van talloze afbeeldingen en artikelen.
Struinen langs allerlei sites in de hoop iets te vinden die mijn verhalen kunnen aanvullen.

Je kan er onverwachte zaken op tegenkomen, zoals deze van de ‘Jean Bart’, de latere ‘Utrecht’.

Tewaterlating van de ‘Jean Bart’.

 

Je probeert tussen die hoeveelheid gegevens iets te vinden dat je kan gebruiken wat betrekking heeft over mijn tijd bij Wijsmuller en alles wat daarmee samenhangt.

 

Zoeken

 
Je blijft immer zoeken naar dat ene beeld dat ergens verborgen moet zijn.

Zo heb ik al vele malen de naam van een schip ingetypt: ‘Gwendolen Isle’ (IMO 6901751).
Die kwamen we tegen tijdens een jop met de ‘Nestos’ in 1969.
Ze heeft vele namen gehad, maar geen enkele foto van haar te vinden.
Ook origenele foto’s van schepen die nog verder teruggaan in de geschiedenis, zoals die van de ‘Haverford Victory’ en de ‘Milford Victory’.
Van die twee vond ik wel foto’s van een latere data terwijl ze onder andere namen rondvoeren.

In het tijdschrift ‘Blauwe Wimpel’ werd ooit eens een tekening van Reint de Jonge getoond met daarop Goof de Gelder, staande tussen de motoren van de ‘Utrecht’.
Ik was ‘assistent-wtk’ toentertijd aan boord van dat schip in 1967.
Trouwens, een foto van de tekenaar zelf is ook moeilijk te vinden.

 

Zendschip

 
Achter elke foto die ik plaats op mijn site zit wel een verhaal.
Bij sommige iets meer, zeker als een aantal schepen van Wijsmuller erbij betrokken zijn.
Zo vond ik weer een foto van de ‘Utrecht’ die ergens sleepklaar maakte.

Zeeklaarmaken door de ‘Utrecht’.

 

Daarna het internet op om er achter te komen over waar, wat en hoe.
Of er mogelijk nog meer informatie over te vergaren is?
Die bron ging als een lotusbloem open en er kwamen de nodige gegevens tevoorschijn.
De foto’s moest ik er nog wel bij zoeken, daar is het grote archief voor.

Er bleek een heel verhaal achter te zitten waar ook de ‘Titan’, de ‘Nestor’ en de ‘Junior’ bij betrokken waren.
De analen van Piet Voorburg werden weer geraadpleegd voor de juiste gegevens.

”De ‘Utrecht’ was op 2 maart 1968 ongeveer 1 mijl van het radioschip ‘Caroline’ dat voor anker lag in de Ierse zee ter hoogte van het eiland Man.
Op 3 maart 1968 om 2.00 uur enterde de bemanning van de ‘Utrecht’ de ‘Caroline’ en beëindigde de uitzendingen van radio Caroline.
Dit omdat er nog voor ₤30.000 aan onbetaalde rekeningen uitstond.

Een bemanningslid van de ‘Utrecht’?

 

Om 18.00 uur werd het anker van de ‘Caroline’ doorgebrand en maakte de ‘Utrecht’ vast.

Sleep overgeven van de ‘Utrecht’ aan de ‘Titan’.

 

De ‘Caroline’ werd door de ‘Utrecht’ naar een positie ter hoogte van het eiland Wight gesleept, waarna de ‘Titan’ op 9 maart 1968 het transport naar IJmuiden overnam.

De ‘Titan’ met haar sleep op weg naar IJmuiden.

 

Op 10 maart 1968 arriveerde de ‘Titan’ met de ‘Caroline’ in IJmuiden.

De ‘Nestor’ en ‘Junior’ namen de ‘Caroline’ over tussen de pieren.

 

De ‘Caroline’ bleef tot 1972 liggen in de haven van Amsterdam, waarna ze in de zomer van 1972 in opdracht van Bureau Wijsmuller werd geveild.

De ‘Nestor’ sleepte haar naar Amsterdam.

 

De ‘Caroline’ werd verkocht aan een sloopbedrijf voor Fl.26.500,– en vrijwel meteen gesloopt.”

 

Verloop

 

De ‘Fredericia’.

 

Het begon allemaal met het Deense vracht/passagiersschip ‘Fredericia’ (1929-1963).
In 1963 veranderde haar naam in ‘Caroline’ en kwam onder Panamese vlag.
Ze kreeg een zendmast geplaatst.
De piratenzender ‘Radio Caroline North’ begon in 1964 in de Ierse zee met uitzendingen.

Zendschip ‘Caroline’.

 

Juni 1972 werd ze bij de voormalige scheepssloperij van der Marel in Ouwerkerk afgeleverd en gesloopt.

 

Gevonden

 
Zo vond ik ook een foto van een Wijsmuller sleepboot aan het werk, maar welk schip was het?

Wie sleepte daar?

 

Een foto van eendrachtig samenwerken door de ‘Simson’, ‘Stentor’ en de ‘Nestor’ met de ertstanker ‘Sept Iles’ in de sluis.

Havenslepers in de zeesluis van IJmuiden.

Ertstanker ‘Sept Iles’.

 

Een foto van de sleeplier van de ‘Noord-Holland’.
Op dat schip heb ik nooit op gevaren, maar die trommels ken ik goed.
Ik bediende die vaak op de andere schepen.

De sleeplier.

 

 

‘BREEZAND’

 
Soms krijg je foto’s toegestuurd waar je van afvraagt: moet ik het wel plaatsen en waar?

Zoals die van de ‘Titan’ op een foto uit 1957.
Uit een tijd ver voordat ik bij Wijsmuller begon te varen.
Een berging van de Nederlandse kuster ‘Breezand’.
Die liep op 11 februari door een zware storm in de monding van de rivier Adour op het strand van Tarnos bij Bayonne.
Op 5 maart kreeg Wijsmuller de opdracht voor de berging.
Na een aantal pogingen lukte het en kreeg ze de kuster op 14 april vlot.
Trots voer ze met de ‘Breezand’ naar binnen, gadegeslagen door veel toeschouwers aan de wal.

breezand-01

Droog!

De ‘Titan’ in 1957. Foto Michel Corrihors.

De Nedelandse kuster ‘Breezand’. Foto Michel Corrihorns.

 

Later heb ik in de jaren ’70 op de ‘Titan’ gevaren.

 

Ook nog

 
Een fraaie opname van de ‘Willem’, net uitgebracht.
Met genodigden voer ze een rondje langs kantoor met als decor de bok van de ‘Help’.

De ‘Willem Barendsz’ (1963).

 

Eind ’60-er jaren voer ik op de ‘Willem Barendsz’, toen was het geen plezierboot meer.

De ‘Help’.

 

De ‘Help’ werd later de ‘Krab’.
Bijna stond ik op de monsterrol voor dit schip in 1976, maar ik ging voorgoed de wal op.

De ‘Krab’.

 

 

Waar?

 
Op deze twee schepen heb ik wel gevaren!

De ‘Utrecht’ en de ‘Willem Barendsz’. Foto: D. Jorritsma.

 

Waar moet ik deze foto plaatsen?
Bij de verhalen over de ‘Utrecht’ of tussen mijn ervaringen met de ‘Willem Barendsz’?
Ze staan er beide goed op.
Mooie foto’s uit mijn tijd van varen komen nog steeds tevoorschijn, veelal zonder naam van de eigenaar.
Ik ben ze zeer erkentelijk.

Welke ‘schatten’ liggen er nog meer verscholen op het internet en waar kan je ze vinden?
Wie heeft er nog foto’s in zijn verzameling die een aanvulling voor mijn site kunnen betekenen?
Zo zullen er ongetwijfeld anderen zijn die mijn ‘pareltjes’ kunnen gebruiken en waarderen.

Ik blijf doorgaan met zoeken!

 

Geef een reactie