Bron

 

…Het internet is ons collectief geheugen geworden, een bron van informatie en een vergaarbak van talloze afbeeldingen en artikelen.
Struinen langs allerlei sites in de hoop iets te vinden.
Je probeert tussen die hoeveelheid gegevens iets te ontdekken dat je kan gebruiken.
Iets wat betrekking kan hebben over mijn tijd bij Wijsmuller.

Onverwachte zaken kom je tegen, zoals deze foto van de ‘Jean Bart’.
De latere ‘Utrecht’.

Tewaterlating van de ‘Jean Bart’.

 

Zoeken

 

Je blijft immer zoeken naar dat ene beeld dat ergens verborgen moet zijn.
Zo heb ik al vele malen de naam van een schip ingetypt: ‘Gwendolen Isle’ (IMO 6901751).
Die kwamen we tegen tijdens een jop met de ‘Nestos’ in 1969.
Ze heeft vele namen gehad, maar geen enkele foto van haar te vinden.

Wie zoekt, die vindt….
Na vele pogingen eindelijk een afbeelding van dat schip.
Gaat er net een bunkerschip voor liggen!

Met bunkerschip.
De ‘Gwendolen Isle’ in Halifax.

 

Ook naar origenele foto’s van een schip die nog verder teruggaat in de tijd, zoals die van de ‘Milford Victory’ uit 1944.
Ze werd de latere ‘Abbedyk’ van de HAL en hing eens, als ‘Cyrus II’ aan de tros van de ‘Groningen’ op weg naar de sloper in Taiwan.

Goof de Gelder.

 

In het tijdschrift ‘Blauwe Wimpel’ werd ooit eens een tekening van Reint de Jonge getoond met daarop Goof de Gelder, staande tussen de motoren van de ‘Utrecht’.
Ik was ‘assistent-wtk’ toentertijd aan boord van dat schip in 1967.
Plotseling kom je die tekening tegen, al ziet het er anders uit dan je gedacht had.
Trouwens, een foto van de tekenaar zelf is ook moeilijk te vinden.

Je kunt dus niet alles vinden of ik weet de juiste zoekregels niet te gebruiken!
Vaak is het een toevalstreffer.

 

Zendschip

 

Achter elke foto die ik plaats op mijn site zit wel een verhaal.
Bij sommige iets meer, zeker als een aantal schepen van Wijsmuller erbij betrokken zijn.
Zo vond ik weer een foto van de ‘Utrecht’ die ergens sleepklaar maakte.

Zeeklaarmaken door de ‘Utrecht’.

 

Daarna het internet op om er achter te komen over waar, wat en hoe?
Of er mogelijk nog meer informatie over te vergaren zal zijn?
Die bron ging als een lotusbloem open en kwamen de nodige gegevens tevoorschijn.
Foto’s moest ik er nog wel bij zoeken, daar is het grote elektronische archief dus goed voor.

Er bleek een heel verhaal achter te zitten waar ook de ‘Titan’, de ‘Nestor’ en de ‘Junior’ bij betrokken waren.
De analen van Piet Voorburg werden weer geraadpleegd voor de juiste gegevens.

De ‘Utrecht’ bevond zich op 2 maart 1968 ongeveer 1 mijl van het radioschip ‘Caroline’ dat voor anker lag in de Ierse zee ter hoogte van het eiland Man.
Op 3 maart 1968 om 2.00 uur enterde de bemanning van de ‘Utrecht’ de ‘Caroline’ en beëindigde de uitzendingen van radio Caroline.
Dit alles, omdat er nog voor ₤30.000 aan onbetaalde rekeningen uitstond.

A. Scholten machinist van de ‘Utrecht’?

 

Om 18.00 uur werd het anker van de ‘Caroline’ doorgebrand en maakte de ‘Utrecht’ vast.

Sleep overgeven van de ‘Utrecht’ aan de ‘Titan’.

 

De ‘Caroline’ werd door de ‘Utrecht’ naar een positie ter hoogte van het eiland Wight gesleept, waarna de ‘Titan’ op 9 maart 1968 het transport naar IJmuiden overnam.

De ‘Titan’ met haar sleep op weg naar IJmuiden.

 

Op 10 maart 1968 arriveerde de ‘Titan’ met de ‘Caroline’ in IJmuiden.

De ‘Nestor’ en ‘Junior’ namen de ‘Caroline’ over tussen de pieren.

 

De ‘Caroline’ bleef tot 1972 liggen in de haven van Amsterdam, waarna ze in de zomer van 1972 in opdracht van Bureau Wijsmuller werd geveild.

De ‘Nestor’ sleepte haar naar Amsterdam.

 

De ‘Caroline’ werd verkocht aan een sloopbedrijf voor Fl.26.500,– en vrijwel meteen gesloopt.

 

‘FREDERICIA’

 

De ‘Fredericia’.

 

Het begon allemaal met het Deense vracht/passagiersschip ‘Fredericia’ (1929-1963).
In 1963 veranderde haar naam in ‘Caroline’ en kwam onder Panamese vlag.
Er werd een forse zendmast geplaatst.
De piratenzender ‘Radio Caroline North’ begon in 1964 in de Ierse zee met uitzendingen.

Zendschip ‘Caroline’.

 

Juni 1972 werd ze bij de voormalige scheepssloperij van der Marel in Ouwerkerk afgeleverd en gesloopt.

Sloperij v/d Marel in Ouwerkerk.

 

Sleeptrommel

 

Een foto van de sleeplier van de ‘Noord-Holland’.
Op dat schip heb ik nooit op gevaren, maar die trommels ken ik goed.
Ik bediende die vaak op de andere schepen.

De sleeplier.

 

‘BREEZAND’

 

Soms krijg je foto’s toegestuurd waar je van afvraagt: moet ik het wel plaatsen en waar?

Zoals die van de ‘Titan’ op een foto uit 1957.
Uit een tijd ver voordat ik bij Wijsmuller begon te varen.
Een berging van de Nederlandse kuster ‘Breezand’.

breezand-01
Droog!

 

Die liep op 11 februari door een zware storm in de monding van de rivier Adour op het strand van Tarnos bij Bayonne.
Op 5 maart kreeg Wijsmuller de opdracht voor de berging.
Na een aantal pogingen lukte het en kreeg ze de kuster op 14 april vlot.
Trots voer ze met de ‘Breezand’ naar binnen, gadegeslagen door veel toeschouwers aan de wal.

De ‘Titan’ in 1957. Foto Michel Corrihors.
De Nedelandse kuster ‘Breezand’. Foto Michel Corrihorns.

 

De ‘Titan’ op mogelijk de Nieuwe Waterweg, maar wanneer?
Ergens gevonden op het internet.

Titan_1
‘Titan’.
Een duistere foto genomen op 01-06-1961 op de Nieuwe Waterweg.

 

Ook de ‘Titan’ weet het penseel van een kunstenaar te inspireren.

‘Titan’ in actie.
Nog een fraaie tekening van de ‘Titan’.

 

Al staat de naam van de tekenaar erop, toch kan ik het niet duidelijk ontcijferen.
Getekend in 2015 terwijl ze al niet meer in de boeken voorkwam.
Na 2005 werd er niets meer van haar vernomen.

Later heb ik in de jaren ’60 en ’70 op de ‘Titan’ gevaren.

 

Ook nog!

 

Een fraaie opname van de ‘Willem Barendsz’, net uitgebracht.
Met genodigden voer ze een rondje langs kantoor met als decor de bok van de ‘Help’.

De ‘Willem Barendsz’ 1963-1975.

 

Eind ’60-er jaren voer ik zelf op de ‘Willem Barendsz’, toen was het geen plezierboot meer.

De ‘Help’ (A 481) 1943-1960 in oorlogskleuren.
De ‘Help’ 1961-1968.

 

De ‘Help’ werd later de ‘Krab’.
Bijna stond ik op de monsterrol voor dit schip in 1976, maar ik ging voorgoed de wal op.

De ‘Krab’ 1968-1987.
De ‘Elwood Mead’ en de ‘Krab’.

 

Aquarel en silhouet van de ‘Help’.

 

Waar?

 

Op deze twee schepen heb ik wel gevaren!

De ‘Utrecht’ en de ‘Willem Barendsz’. Foto: D. Jorritsma.

 

Waar moet ik deze foto plaatsen?
Bij de verhalen over de ‘Utrecht’ of tussen mijn ervaringen met de ‘Willem Barendsz’?
Ze staan er beide mooi op.

Nog een duo, de ‘Groningen’ en de ‘Jacob van Heemskerck’.
Voer zelf op de ‘Jacob’ als assistent en vond het heel indrukwekkend om zo’n vliegdekschip te verslepen.

Op weg.

 

Grasduinend door andere sites die over schepen gaan, kwam ik dit beeld tegen!
Prachtige foto van de ‘Utrecht’ waar haar lijnen te vergelijken zijn met die van een Zuid-Afrikaanse fruitjager, de ‘S.A. Drakenstein’, op de Nieuwe Waterweg t.h.v. Maassluis.

Op de Waterweg.

 

‘Etnefjell’

 

De ‘Utrecht’ samen met de ‘Groningen’ die de ‘Etnefjell’ versleept.

‘Utrecht’ helpt de ‘Groningen’.
De ‘Etnefjell’.
Wederom de ‘Etnefjell’.
Nogmaals.
Impressie van de ramp.
De achteruit verbrand.

 

Het relaas van dit Noorse vrachtschip, van de rederij Olsen & Ugelstad, was dramatisch.

Ze kreeg op 30-10-1968 een ontploffing in de machinekamer, op dat moment voer ze bij zeer slecht weer ten zuiden van Groenland.
Er brak brand uit en vernielde alle verbindingsmiddelen.
Stuurloos dreef ze rond, drie man bleven aan boord en de rest ging in de sloepen.
Die zijn nooit meer teruggevonden.
Een Pools visserschip ontdekte bij toeval de ‘Etnefjell’ en sloeg alarm.
De ‘Groningen’ ging er, onder barre omstandigheden, op af.
Ze maakte vast en bracht haar naar Falmouth, onderweg geholpen door de ‘Utrecht’.

De ‘Utrecht’ gewoon bij het binnenlopen in Malta, overal kon je haar vinden om haar sleepwerk te verrichten.

In Malta.

 

De ‘Utrecht’ samen met de ‘Cornelis Willem’, waar zijn ze naar onderweg?

Verlaten van de sluis samen met de ‘Cornelis Willem’.

 

‘Arosa Sun’

 

De ‘Arosa Sun’ ging in 1930 als ‘Felix Roussel’ te water.
Ze onderging een verbouwing in 1935 en kreeg een andere boeg.
Dit schip werd in 1940 door de Engelsen overgenomen en die bouwden haar om tot troepenschip, ze bleef onder Franse vlag varen.
In 1946 weer teruggegeven.
Onderging in 1955 een grondige verbouwing tot motorschip en werd daarna verkocht naar Zwitserland!
Ze kreeg de naam ‘Arosa Sun’.
In 1958 had ze een explosie in de machinekamer, werd gerepareerd.
Datzelfde jaar opgelegd te Bremen door faillissement.

De ‘Felix Roussel’ in 1930.
Als troepenschip 1940-1946.
De ‘Felix Roussel’ van 1946-1955.
Na haar ombouw als ‘Arosa Sun’ 1955-1958.
Als logementschip van de Hoogovens 1960-1974.
De ‘Arosa Sun’ in haar laatste reis naar de sloper in 1974.

 

Tekening ‘Arosa Sun’.

 

De Hoogovens in IJmuiden kochten het schip in 1960 op om er een logementschip van te maken voor haar buitenlandse werknemers.
De ‘Arosa Sun’ ging in 1974 achter de ‘Utrecht’ naar een Spaanse sloper.

Wederom een nostalgische foto.
Ligt de ‘Utrecht’ hier al voor de verkoop in de Vissershaven?
Met naast haar de ‘Nestor’ en de ‘Cornelis Willem’.

In de Vissershaven.
De ‘Cycloop’ en ‘Groningen’ ergens voor de kant.

 

‘TORREY CANYON’

 

Van het ongeluksschip de ‘Torrey Canyon’ kom je nog talloze foto’s tegen.
Die gebeurtenis moet toentertijd veel indruk hebben gemaakt.
Begon men toen te realiseren dat de natuur al kwetsbaar was en er niet te lichtzinnig mee omgegaan moest worden?
Voor ons was het gewoon werk en wie waren al die fotografen die de eindeloze reeks foto’s gemaakt hebben?

Gescheurd.
Reddeloos verloren.
Vuurzee.

 

Bezorgde bewoners, die met behulp van simpele middelen, een niet te winnen strijd aangingen tegen de enorme vervuiling.

Onbegonnen werk, olie ruimen.

 

Er komen nog steeds onverwachte foto’s tevoorschijn.

Over schepen en hun geschiedenis waar mijn belangstelling naar uitgaat, zeker als het betrekking heeft over mijn tijd bij Wijsmuller.
Afbeeldingen van verhalen en gebeurtenissen die ik ken, meegemaakt heb zonder het op de gevoelige plaat vast te leggen.
Gelukkig deden anderen dat wel, mooie foto’s uit mijn tijd van varen, veelal zonder naam van de eigenaar.
Ik ben ze zeer erkentelijk.

Welke ‘schatten’ liggen er nog meer verscholen op het internet en waar kan je ze vinden?
Wie heeft er nog foto’s in zijn verzameling die een aanvulling voor mijn site kunnen betekenen?
Zo zullen er ongetwijfeld anderen zijn die mijn ‘pareltjes’ kunnen gebruiken en waarderen.

Ik blijf doorgaan; zoek en gij zult vinden!

Geef een reactie