…In de ‘Blauwe Wimpel’ van januari 2017 stond een artikel dat ik kan onderschrijven.
Ook ik verbaasde mij erover dat er van de rederij ‘Bureau-Wijsmuller’ niets meer bestaat dan alleen maar herinneringen.
Terwijl die naam toch wereldfaam genoot, respect uitstraalde en behoorde tot ‘Hollands Glorie’.
Ze leeft nog voort in verhalen van mannen die er ooit bij gevaren hebben.
Zoals ondergetekende die zijn belevenissen bij dit bedrijf nog uit de vergetelheid rukt.
Allemaal ten faveure van zijn nakomelingen.
Zoals ik in mijn stukje ‘Vergeten’ op deze site al schreef: niets herinnert meer aan Wijsmuller.
Hoogstens wat foto’s en modellen in musea.
Bij een enkele enthousiasteling die alles bij elkaar probeert te vergaren van deze maatschappij en een vraagbaak voor velen is geworden.
Mannen die niet in het verleden leven maar trachten dit onderwerp naar het heden te brengen, zelfs naar de toekomst toe.
Waar drijft nog ergens een stuk nostalgie dat nog niet vergaan of gesloopt is van Wijsmuller?
De ‘Hector’ wordt genoemd, zelfs de ‘Groningen’, als ze nog ergens drijft, komt voor in het behoud van de roemruchte historie.
Het Wijsmuller verleden.
Bewaren
Er is nog steeds belangstelling voor die tijd, gelet op het aantal bezoekers van mijn site.
De tijd schrijdt onherroepelijk voort, daar kan geen sleepboot tegenop.
Vele landen koesteren hun maritiem verleden, alleen in Nederland slopen we die of we verkopen ze gewoon.
Een aantal zeeslepers ontkomen daar aan: zoals de ’Holland’, ‘Elbe’, ‘Hudson’, ‘Thames’ en ‘Clyde’.
De laatste twee varen nu als luxe jachten rond.
In het rijtje is geen woord Wijsmuller bij.
De ‘Groningen’ of ‘Hector’ zouden prachtig hierin passen.
In hun thuishaven: IJmuiden.
Dhr. L. Bersee breekt een lans om het Wijsmuller verleden onder de aandacht te brengen.
Nog steeds ziet hij de opvarenden als stevige kerels.
Kerels waar hij huizenhoog tegenop keek.
Werk
We zijn vereerd, maar het was gewoon je werk en zaten als lotgenoten op zo’n schip, maandenlang.
We hebben er zelf voor gekozen.
Twee dagen voor Quessant volle bak draaien en niet vooruit komen en zo zijn er meer voorbeelden.
We waren mannen van de ‘lange tros’.
Het was je taak de boel, zowel aan dek als in de machinekamer, heel te houden; allemaal in het belang van schip en sleep.
Er werd volop gemopperd, maar waren trots als de klus geklaard was.
Trots op de schepen, onze schepen met hun geroemde namen.
Wij als bemanning maakten ze befaamd.
Nu, vele jaren later, doet het je nog steeds wat.
Verhalen
De verhalen worden steeds mooier over stappen, bergingen, sleepreizen, mislukkingen en tragedies.
Een zeemansleven zit vol anekdotes.
Het zou mooi zijn die weer op een Wijsmuller schip aan te horen.
Welke?
Dat zal dan op de ‘Hector’ (Amazon), de ‘Junior’ (Christophoros), de ‘Assistent’ (Kriton) of de ‘Cornelis Willem’ (Hydra) moeten gebeuren, meer smaken drijven er niet meer.
Opvallend is wel dat de kleinste schepen van de Wijsmuller vloot het langst hebben vol gehouden.
Tenminste wat daar nog van bekend is?
Hopelijk zijn de Grieken nog zuinig op ons verleden!
De ‘Groningen’ is definitief verdwenen, maar hoe zit het met de ‘Nestor’?
In 1981 ging ze onder een andere vlag varen.
Weer een schip dat uit de Wijsmuller boeken verdween.
Als een spookschip doemde de ‘Nestor’ weer op als een ‘lig-in-de-weg’ in de haven van Porto Torres (Sardinië).
Na vele jaren half gezonken in de haven gelegen te hebben, is ze weer boven water gehaald.
Zal de ‘Nestor’ ooit nog naar IJmuiden terugkeren?
Helaas, dat gaat niet gebeuren.
Het oordeel is geveld, de snijbrander heeft haar verwoestende werk in januari 2020 volbracht.
Weer een deel van Wijsmuller dat voorgoed is verdwenen.
Cornelis Willem is ook nog in de vaart. Alleen de havenslepers lenen zich niet voor uitstapjes zoals met de ex-Smit boten & Holland.
Mvg Jos Haver
De Nestor zal niet wederkeren. De sloop heeft medio januari 2020 aangevangen.